Francesc Xavier Medina Luque

• 12 - Consum i producció responsables
  • 10 - Reducció de les desigualtats
  • 11 - Ciutats i comunitats sostenibles

Francesc Xavier Medina és doctor en Antropologia Social per la Universitat de Barcelona (UB) i catedràtic d'Antropologia de l'Alimentació en l'àrea de coneixement d'Alimentació, Nutrició i Activitat Física dels Estudis de Ciències de la Salut de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

També és director de la Càtedra UNESCO d'Alimentació, Cultura i Desenvolupament i president mundial de la Comissió Internacional d'Antropologia de l'Alimentació i la Nutrició (ICAF). A més, és investigador principal del FoodLab, grup de recerca interdisciplinari en alimentació, nutrició, societat i salut, i vicepresident de l'Institut Català d'Antropologia (ICA).

Com a autor o editor, ha signat una quinzena de llibres i més d'un centenar d'articles científics publicats en revistes internacionals i publicacions especialitzades.

Els seus camps de recerca principals són l'antropologia de l'alimentació i mèdica, l'antropologia de l'esport i l'activitat física, i el patrimoni, el turisme i el desenvolupament socioeconòmic lligats a l'alimentació i l'esport. Ha dut a terme treball de camp a Espanya (País Basc i Catalunya), Hongria (Budapest i Tokaj-Hegyalja), Mèxic, Argentina i Zimbàbue. Va ser membre de l'equip redactor de la candidatura de la Dieta Mediterrània com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat (UNESCO, 2010).

Actualment, és membre del Consell Català de l'Alimentació (Generalitat de Catalunya) i del Consell Acadèmic de l'Institut Català de la Cuina i de la Cultura Gastronòmica.

Disposa de l'acreditació de recerca avançada (catedràtic) de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), dos mèrits docents i tres sexennis de recerca, un dels quals en actiu.

Ha rebut el premi Andrés de Irujo (Govern basc, 2002) i, en quatre ocasions, el Gourmand World Cookbook Award (Örebro, 2005; París, 2012 i 2013).

També ha estat guardonat amb el premi Orange (2015) de l'Institut Mundial de Gastronomia com a director de la Càtedra UNESCO d'Alimentació, Cultura i Desenvolupament.