Medina Luque, Francesc Xavier
0000-0002-8067-355X
Francesc X. Medina és doctor en Antropologia Social per la Universitat de Barcelona. Professor i director acadèmic i de programes de l’Àrea de Coneixement de Sistemes Alimentaris, Cultura i Societat dels Estudis de Ciències de la Salut, en els quals a més és director acadèmic i professor del màster universitari de Treball Social Sanitari.

Director de la Càtedra UNESCO d’Alimentació, Cultura i Desenvolupament i president per a Europa de la Comissió Internacional d’Antropologia de l’Alimentació (ICAF). Investigador principal del FoodLab, grup de recerca interdisciplinari en alimentació, societat i salut. Acreditació de recerca avançada (catedràtic AQU). Autor o editor d’una quinzena de llibres i de més d’un centenar d’articles científics publicats en revistes internacionals i publicacions especialitzades.

Els seus principals camps de recerca són l’antropologia de l’alimentació i mèdica, l’antropologia de l’esport i l’activitat física, el turisme i el desenvolupament socioeconòmic i les identitats socials i ètniques. Ha dut a terme treball de camp a Espanya (País Basc i Catalunya), Hongria (Budapest i Tokaj), Argentina i Zimbabue. Va ser membre de l’equip redactor de la candidatura de la Dieta Mediterrània com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat (UNESCO, 2010).

És membre del Consell de l’Alimentació de Catalunya (Generalitat de Catalunya) i membre del consell acadèmic de l’Institut Català de la Cuina i de la Cultura Gastronòmica. Ha rebut els premis Andrés de Irujo (Govern basc, 2002) i en quatre ocasions, el Gourmand World Cookbook Award (Örebro, 2005; París, 2012 i 2013).

Disposa d’acreditació de recerca avançada (catedràtic) de l’Agència de Qualitat Universitària (AQU), un mèrit docent i tres sexennis de recerca, un dels quals en actiu.