Puxan Oliva, Marta
0000-0001-6436-9198

Marta Puxan Oliva és investigadora postdoctoral de la Fundació per a la Universitat Oberta de Catalunya (doctora en Humanitats, UPF, 2010). Ha treballat al Departament d’Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra i ha estat professora lectora d’Estudis Catalans al Departament de Llengües i Literatures Romàniques de la Universitat de Harvard. Ha estat professora visitant amb una beca postdoctoral Marie Sklodowska Curie al Departament de Literatura Comparada de la Universitat de Harvard (2012-2015) i al Departament de Filologia Romànica de la Universitat de Barcelona (2015-2016).

Puxan Oliva és experta en teoria narrativa i en estudis racials. Ha analitzat les maneres com s’han utilitzat els discursos racials per a desenvolupar una forma narrativa en la literatura dels segles xix i xx, en un intent de situar la narratologia dins d’un context històric. En aquesta línia de recerca, ha publicat articles sobre la poca fiabilitat del narrador d’Absalom, Absalom! de Faulkner (Mississippi Quarterly, 2018), l’enigma narratiu i el “falseig de raça” en Faulkner (Amerikastudien, 2013), el problema de la fiabilitat narrativa (Els Marges, 2014) i sobre els estereotips racials com a formes narratives (Journal of Narrative Theory, 2015). L’original del seu llibre Narrative Reliability, Racial Conflicts and Ideology in the Modern Novel està en procés de revisió.

Paral·lelament, es va especialitzar en literatura del món, camp en què va coeditar amb Annalisa Mirizio el número especial «Rethinking World Literary Studies in Latin American and Spanish Contexts» del Journal of World Literature (2016).
Actualment treballa en un nou projecte sobre la representació literària i cinematogràfica dels conflictes culturals i els delictes en els oceans, amb un enfocament interdisciplinari que estudia els oceans com a entorns globals des del punt de vista de l’ecocrítica, de la història legal i de la geografia social. Desenvolupa aquest projecte en el marc del Grup de Recerca en Estudis Literaris Globals (GlobaLS) i col·labora amb el grup de recerca ALTER.