Muriel Gomez Pradas

Arts i Humanitats
Codis UNESCO:
550602

Muriel Gómez Pradas és doctora en Història de l'Art per la Universitat de Saragossa i llicenciada en Geografia i Història, especialització d'Història de l'Art, per la Universitat de Barcelona (UB), i té el postgrau d’Espais Efímers i Museografia Radical de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

És professora dels Estudis d'Arts i Humanitats de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i va ser conservadora de les col·leccions asiàtiques del Museu Etnològic de Barcelona. Ha estat directora del màster universitari de Gestió Cultural UOC-UdG i coordinadora de la Càtedra Miró (UOC-Fundació Joan Miró). Va ser becada per la Japan Foundation com a Fellowship Researcher (1998) i pel Ministeri d'Educació, Cultura i Esport (beca José Castillejo 2017), i ha estat visiting scholar a la Universitat de Nova York en diverses ocasions (2016, 2018 i 2021).

També és membre del grup de recerca IdentiCat (Llengua, cultura i identitat en l'era global), reconegut com a grup de recerca emergent (2009) i grup de recerca consolidat (2014) per la Generalitat de Catalunya. L'activitat de recerca de Muriel Gómez Pradas en aquest grup se centra en l'anàlisi de les accions d'institucionalització de les col·leccions i dels projectes museístics de la ciutat de Barcelona, i també en els processos de ruptura i continuïtat en la modernitat artística catalana entre la preguerra i la postguerra. Dos dels focus d'estudi són les figures de Joan Miró i de l'escultor Eudald Serra, i els vincles entre el grup ADLAN i el Club 49.

A més, com a membre del grup de recerca interuniversitari El Japó i Espanya: relacions a través de l'art, dedicat a l'estudi de les col·leccions d'art japonès al nostre país i a l'anàlisi de les relacions i les influències artístiques mútues al llarg de la història, l'activitat de recerca de Muriel Gómez Pradas se centra a analitzar les col·leccions d'art tradicional japonès que podem trobar en diversos museus catalans (col·leccions de col·leccionistes de procedència i d'èpoques molt diverses) i a estudiar com aquestes col·leccions reflecteixen els gustos artístics de determinats moments històrics, prenent com a cas d'estudi l'art popular i tradicional japonès (el Mingei Undô). El nexe d'unió entre les dues línies de recerca és la figura de l'escultor Eudald Serra, origen de les col·leccions japoneses del Museu Etnològic de Barcelona i veritable mediador cultural a la Barcelona de la postguerra.