Olívia Gassol Bellet

• Sociologia
E-ARTSHUM
Arts i Humanitats
Societat en xarxa, Llengües i cultures,

Doctora en Filologia Catalana per la UAB (2008). Ha exercit la docència com a professora associada al Departament de Filologia Catalana de la UAB entre 2005 i 2019 a la llicenciatura de Filologia Catalana; els graus en Humanitats, Llengua i Literatura Catalanes, Traducció i Interpretació, Educació Primària, Comunicació i Periodisme i Comunicació Audiovisual, i al Màster Universitari en Estudis Avançats de Llengua i Literatura Catalanes de la UAB, on ha impartit assignatures de literatura catalana contemporània i de llengua catalana aplicada. Actualment és professora agregada dels Estudis d'Arts i Humanitats, on treballa des del 2009 i on és professora responsable d'assignatures de la llicenciatura de Filologia Catalana; els graus en Humanitats, Llengua i Literatura Catalanes i Història, Geografia i Història de l'Art; els màsters universitaris en Història del Món Contemporani; el màster d'Edició digital, que dirigeix ​​des del 2021, a més de diversos cursos d'especialització de l'àmbit de l'edició i de les aplicacions educatives. Ha participat en diversos projectes d'innovació docents, dos com IP: "Multièdit. Edició i producció de continguts en multiformat" (UOC, 2013) i "ER-Cycle. Eines de creació i edició de continguts orientades al tractament didàctic i a l'edició eficient" (UOC, 2012).

Ha centrat l'activitat R+D+i en l'estudi de la literatura i la cultura en el context de les societats contemporànies i, especialment, en els règims dictatorials i els processos de transició cap a la democràcia. D'una banda, ha orientat les línies de recerca a analitzar les formes de censura, repressió i propaganda; els processos de renacionalització; les polítiques culturals i el marc institucional; els debats i els discursos sobre la funció de l'intel·lectual contemporani; la creació i la difusió d'imaginaris culturals, i el memorialisme. De l'altra, s'ha especialitzat en autors i obres catalans contemporanis, tant des de la perspectiva d'història literària com ecdòtica i filològica. Ha estat membre dels grups de recerca SGR-AGAUR GELCC-UAB (2001-2017), PROTCIS-UOC (2017-2021) i GREDD-UAB (2022-), i forma part del Centre d'Estudis sobre Dictadures i Democràcies (CEDID -UAB) des del 2003, del comitè executiu del qual és actualment membre.

Com a IP, ha dirigit 5 ​​projectes de recerca competitius l'objecte d'estudi dels quals s'ha dirigit als processos de repressió, propaganda i institucionalització de la cultura nacional franquista al camp literari català: "La cultura oficial a la Barcelona franquista" (AGAUR: ACOM 00058); "La premsa del Caudillo, 1939-1949 i 1950-1959" (Programa de subvencions destinades a Activitats relacionades amb víctimes de la guerra civil i el franquisme, 2010-11 i 2011-12); "Memorialisme i historiografia durant el primer franquisme a Barcelona" (AGAUR: 2010ACOM00033); i juntament amb Natàlia Cantó, "Imaginaries of the Future of the Youth" (MINECO CSO2017-88594-P), on ha coordinat els objectius de treball sobre les generacions del període franquista.

Ha publicat estudis sobre literatura i cultura del període franquista com la monografia "De la utopia mediterrània a la realitat provincial. El projecte cultural de la Diputació de Barcelona durant el primer franquisme" (2011) o el llibre col·lectiu "Postguerra. Reinventant la tradició" , fruit del projecte R+D+i FFI2008-03048 (IP Jordi Castellanos). És autora a més de diversos articles i de ponències en congressos nacionals i internacionals sobre el paper de l'intel·lectual durant el primer franquisme, sobre autors i obres del període esmentat (com Salvador Espriu, Josep Carner, Carles Riba, Teresa Pànies, Maria Àngels Anglada, Manuel de Pedrolo, entre d'altres), així com del balanç crític “El franquisme a Catalunya: intel·lectuals, cultures, llengües. Balanç i perspectives (2000-2015)” (Journal of Catalan Studies 20, 2017). Des de la seva fundació el 2012, dirigeix ​​"Dictatorships & Democracies. Journal of History and Culture".

Entre la seva producció acadèmica destaquen els estudis i les edicions crítiques i divulgatives dedicades a Salvador Espriu, com la monografia "La pell de brau de Salvador Espriu o el mite de la salvació" (2003), que va rebre el premi d'assaig sobre literatura "Anna Murià " el 2002, les edicions crítiques de les obres "El caminant i el mur", "Final del laberint" i "La pell de brau" (Ed. 62: “Obres Completes – Edició Critica” 12, 2008) i "Ariadna al laberint grotesc" (Ed. 62: “Obres Completes – Edició Crítica” 5, en curs), així com l'edició completa de la "Poesia" (2013). Ha publicat a més diversos estudis sobre la seva obra i ha estat membre del comitè de redacció d'Indesinenter. Anuari Espriu (2006-2016). També és autora de l'edició crítica de l'Obra poètica completa de Magí Morera i Galícia (Edicions de la Universitat de Lleida, 2001).