Nizaiá Cassián Yde

• Teoría queer, Queer Theory
  • gènere
  • estudis urbans
  • estudis urbans decolonials, geografia decolonial
  • estudis corporals
  • Biopolítica & Governamentalitat
  • economia política
  • institucions i polítiques socials
  • filosofia de la ciència
CareNet
Ciutat i Comunitat, Governança del coneixement,
Internet Interdisciplinary Institute (IN3)
Codis UNESCO:
6114, 630909, 631106, 5908, 611417, 590505, 7201

• 5 - Igualtat de gènere
  • 10 - Reducció de les desigualtats
  • 11 - Ciutats i comunitats sostenibles

Nizaiá Cassián Yde és doctora en Psicologia Social per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), on coordina l'àmbit de feminismes de TFG d'Educació Social. La seva pràctica acadèmica s'emmarca en les apostes feministes antiracistes, la recerca sobre acció participativa i els espais autogestionats de formació i creació popular de pensament i recerca militant. Forma part del grup de recerca CareNet. Investiga entorn de geografies decolonials, feminisme marxista sobre la ciutat neoliberal, relacions cos-espai, precarització del treball i acció política. Ha participat en recerques d'àmbit estatal i europeu sobre les ètiques de la cura. Coautora del llibre Por una acción social crítica. Tensiones en la intervención social (2019), que analitza críticament les relacions de poder, exclusió i governabilitat que travessen la intervenció social. Participa en espais d'autoorganització feminista i migrant.

La seva tesi va articular l'encreuament entre estudis urbans i geografia decolonial, l'anàlisi crítica de la gentrificació, la instrumentalització de la cultura en processos de transformació urbana i els seus efectes en l'espoli urbà, la jerarquització colonial i racial de les espacialitats urbanes i l'emblanquiment per despulla de l'espai públic. En els seus treballs s'interessa sobre com algunes formes particulars d'espacialització es relacionen amb la concepció i el govern del cos productiu i les infraestructures urbanes de la cura, de manera que generen efectes de violència i despullament, i també resistència i autoorganització comunitària.

Com a investigadora, ha participat en diversos projectes en el camp de les innovacions tecnològiques en l'àmbit de la cura i les reflexions ètiques que acompanyen les transformacions: en el projecte europeu EFORTT "Ethical Frameworks for Telecare Technologies for Older People at Home" (FP7, 2008-2011), i en els projectes "Elderly, social media and social isolation" (RECERCAIXA-2012-ACUP-00325); "Science, Technology and Attention to Dependence" (Pla nacional d'R+D+I, 2008-2011); "Feeling at home with Technologies? An analysis of the impact of (assistive) technologies for the elderly and disables people" (Ministeri d'Educació i Ciència, 2007-2009).