Context:
La realitat augmentada (RA) és una tecnologia a l’abast de tothom que permet, per mitjà d’un telèfon intel·ligent o d’una tauleta tàctil, ampliar la informació real d’un objecte o un indret amb informació digital (documents gràfics, audiovisuals, etc.).

A grans trets, el mecanisme pel qual l’aplicació interpreta quan ha de carregar els continguts ampliats es desencadena per reconeixement d’una imatge estàtica: el dispositiu mòbil reconeix la imatge que està enfocant i ens ofereix la informació ampliada relacionada. La imatge estàtica pot ser, com en aquest cas, un objecte físic amb volum, però també poden ser imatges en 2D, com ara un logo o una imatge en un cartell, en una pàgina d’un catàleg, un fullet o en un tauler informatiu.

Des de fa uns anys, el Laboratori de Realitat Augmentada de la UOC crea experiències de realitat augmentada tant per a estudiants i professors de la universitat com per a empreses i entitats. Una de les col·laboracions destacades és amb el CosmoCaixa.

Implementació:
La UOC es va posar en contacte amb el museu per introduir la tecnologia als responsables d’exposicions i els va presentar les possibilitats que proporciona la RA per aportar un valor afegit a les exposicions i a l’experiència del visitant. El museu va valorar positivament la iniciativa i va decidir iniciar un projecte de col·laboració amb la UOC per a la creació d’una experiència de RA. Aquesta experiència els ajudaria a veure l’acollida de la tecnologia entre els seus visitants i a decidir, en funció dels resultats, si n’ampliaven l’ús dins del museu.

Per a la creació de l’experiència, de totes les peces del museu, es va triar el crani del triceratop, perquè es va considerar que podia ser molt atractiu per als visitants. Pel que fa al tipus d’experiència, es va acordar que aquesta permetés visualitzar un model 3D animat amb qualitat fotorealista d’un triceratop a partir del reconeixement del crani.

Durant el desenvolupament del projecte es van dur a terme les fases següents:
a) Fase de recopilació de dades:
• Recopilació d’informació gràfica (fotografies del crani)
• Estudi d’usuaris (entrevistes a visitants del museu) per extreure les seves expectatives sobre el tipus d’experiència que es vol desenvolupar i que serviran per a fer l’experiència més atractiva.
b) Fase tècnica de desenvolupament:
• Crear el model animat en 3D, amb la màxima fidelitat possible sobre el crani real del triceratop, partint del recull de fotografies.
• Generar el model de reconeixement digital, partint d’un inventari de fotografies, que llançarà el model animat en 3D en un dispositiu mòbil.
• Personalitzar/modificar l’experiència tenint en compte el punt de vista de l’usuari final al museu (distància del crani i angle de la perspectiva) des del qual es pretén reconèixer el crani del triceratop.
c) Fase de promoció/difusió:
• Definir els elements que motivaran el visitant i li explicaran com pot gaudir de l’experiència (panells informatius, fullets, etc.).

Resultats i avaluació:
El resultat final ha estat la creació d’una experiència de realitat augmentada en la qual, a partir del reconeixement d’un crani del triceratop exposat al museu, el dinosaure cobra vida en 3D amb una reproducció del que podria haver estat el seu hàbitat i una aproximació al so que podria haver emès.

L’experiència està disponible al Museu de la Ciència (CosmoCaixa) des del passat 23 de setembre del 2014. Qualsevol visitant del museu pot fer servir el seu telèfon intel·ligent o tauleta per descarregar-se l’app de Layar, enfocar al crani del triceratop i gaudir de l’experiència.

Un any després de la seva presentació, el nombre de visitants que han interactuat amb l'experiència supera 4.000 persones, resultat que es valora molt positivament des del museu. Tant és així que CosmoCaixa ha decidit ampliar la col·laboració amb la UOC per a generar noves experiències de RA en les peces de l'exposició "La Tira de la Vida" per a que els fòssils exposats cobrin vida"